The Green Business Challenge

Broodje Grunn op de menukaart

Groningen krijgt binnenkort een eigen streekbroodje: het Broodje Grunn, samengesteld met uitsluitend ingrediënten van Groningse bodem. Een broodje dat letterlijk en figuurlijk smaakt naar Groningen.

Broodje Grunn maakt de korte voedselketen zichtbaar en tastbaar. Het laat zien dat lokaal kiezen niet alleen lekker en duurzaam is, maar ook direct bijdraagt aan de Groningse economie.

Het initiatief past in de bredere voedseltransitie: steeds meer consumenten en organisaties zoeken naar korte ketens, duurzame productie en bewuste keuzes. Groningen heeft daarin een sterke uitgangspositie met een rijk landbouwgebied, innovatieve kennisinstellingen en een jonge generatie die vooruit wil. Broodje Grunn brengt die krachten samen in een product dat herkenbaar, lokaal en toekomstgericht is.

Het broodje wordt ontwikkeld in samenwerking met meerdere partijen, zoals lokale ondernemers, de gemeente Groningen en studenten van de Hanze en Noorderpoort. Tijdens de Promotiedagen leggen 50 studenten in een tweedaagse Green Business Challenge de laatste hand aan het broodje en wordt het eindresultaat gepresenteerd op het Toekomstmakerspodium.


BBENG

Het initiatief voor het broodje is genomen door BBENG uit Groningen. Deze organisatie zet zich in voor het versnellen van transities in Noord-Nederland. Samen met onder andere Hanze, Noorderpoort en gemeente Groningen zetten zij de eerste stap voor de ontwikkeling van het Broodje Grunn.

Het doel is helder: Samen werken aan een sterke lokale voedselketen, met Broodje Grunn als startpunt voor toekomstige initiatieven.

Andere pleinen/podia